Het Koelhuis
Welkom in de Betekeniseconomie
22 NOVEMBER 2017

We zien dat maatschappelijke toegevoegde waarde op weg lijkt naar één van de belangrijkste pilaren onder florerende bedrijven. Duurzaamheid en MVO zijn daarvan slechts het begin. We hebben het hier over wérkelijke, aantoonbare waarde – voor het leven van klanten, medewerkers en andere betrokkenen; kortom voor de maatschappij in brede zin. Welkom in de Betekeniseconomie!

Triodos en Tony’s Chocolonely’s hebben ons vorig jaar een kijkje in de keuken gegeven. Deze avond nemen wij je mee in jouw mogelijke rol in de Betekeniseconomie. Vanuit visie én praktijk. Wat is het echt én hoe kun jij hier concreet inhoud en vorm aan geven.

Kees Klomp
Om bedrijven aan te sporen om de verandering naar de Betekeniseconomie succesvol te doorlopen schreef Kees Klomp, samen met Stefan Wobben, het boek 'Handboek betekenisvol ondernemen'. Dit boek gaat over hoe je als bedrijf kan meedoen in het moderne meedogend ondernemen en beschrijft acht concrete stappen om een betekenisvol bedrijf te worden. Het boek werd eerder dit jaar genomineerd van de PIM Literatuurprijs. 

Bas van Abel (CEO Fairphone) 
Ontwerper Bas van Abel (1977) is oprichter en Chief Executive Officer bij Fairphone sinds 2013. Hij was Creative Director bij Waag Society, een van de initiators van Fablab Amsterdam, en is medeauteur van het boek Open Design Now. Vorig jaar was Bas de ambassadeur van de Dutch Design Week. 

Met de Fairphone werkt Bas toe naar een nieuwe industriële standaard voor eerlijke en duurzame producten vanuit de visie ‘A better phone is a phone better made’. Dit jaar ontving hij de Momentum for Change Award van Ban Ki Moon, secretaris-generaal van de Verenigde Naties. 

Deze avond zijn we te gast bij het Koelhuis in Zutphen. Een locatie met karakter en met duurzaamheid hoog in het vaandel.

Kosten
  • Leden gratis
  • Introducee €75,00
  • Eenmalig aanmelden €75,00

Kortom, dit belooft weer een mooi avondje MarketingMinds te worden. We zien je graag!

Sprekers
Bas Van Abel Bas van Abel CEO Fairphone

Ontwerper Bas van Abel (1977) is oprichter en Chief Executive Officer bij Fairphone sinds 2013. Hij was Creative Director bij Waag Society, een van de initiators van Fablab Amsterdam, en is medeauteur van het boek Open Design Now. Met de Fairphone werkt Van Abel toe naar een nieuwe industriële standaard voor eerlijke en duurzame producten. Dit jaar ontving hij een Momentum for Change Award van Ban Ki Moon, secretaris-generaal van de Verenigde Naties. 

Bas van Abel besloot een mobiele telefoon te maken, waarbij mens en natuur zo min mogelijk worden uitgebuit. De dilemma’s die hij bij het produceren van zijn Fairphone tegenkomt, zijn lessen voor iedereen die een eerlijke onderneming nastreeft. Al snel komt Van Abel erachter dat zijn ideeën beter te realiseren zijn wanneer hij zelf een bedrijf begint dat daadwerkelijk telefoons produceert. De Fairphone is geboren. Vanaf dat moment staat zijn leven op zijn kop. Van Abel beseft dat hij geen ontwerper meer is maar een ondernemer, die hoofdzakelijk nog bezig is met schommelende dollarkoersen en financiële targets. Zijn kantoor is een vliegtuigstoel geworden. Alle dilemma’s die hij tegenkomt om eerlijk te kunnen produceren zijn samen met zijn persoonlijke ervaringen lessen voor iedereen die een groene onderneming nastreeft.

 Bas van Abel is hiernaast bekend van de aflevering ‘De eerlijke onderneming’ van VPRO Tegenlicht. 

Kees Klomp Kees Klomp

Kees Klomp (1968) studeerde politicologie en communicatiewetenschappen aan de Universiteit van Amsterdam. Na zijn studie begon hij een carrière als bedrijfsadviseur en management consultant. Hij werkte bij verschillende adviesbureau's waaronder Y&RTBWAen BBDO. In 2006 liep hij vast in de reguliere reclamewereld en ging zich richten op karmanomics.  Kees Klomp is nu bedrijfsadviseur en boeddhist. Hij pleit om het menselijke en humane weer op de voorgrond te plaatsen in het kapitalisme.

Om bedrijven aan te sporen om de verandering naar de Betekeniseconomie succesvol te doorlopen schreef Kees Klomp, samen met Stefan Wobben, het boek 'Handboek betekenisvol ondernemen'. Dit boek gaat over hoe je als bedrijf kan meedoen in het moderne meedogend ondernemen en beschrijft acht concrete stappen om een betekenisvol bedrijf te worden. Het boek werd eerder dit jaar genomineerd van de PIM Literatuurprijs.

Kees Klomp is hiernaast bekend van de aflevering ‘Het rendement van Geluk’ van VPRO Tegenlicht

Datum 22-11-2017
Aanvang 18:00 uur
Adres Coenensparkstraat 1, 7202 AN Zutphen
Locatie Het Koelhuis
Parkeren Tegenover het Koelhuis zit een parkeergarage. Adres: Lijmerij 2, 7202 AZ, Zutphen